tisdag 1 september 2009

I ♥ Ah Ma

Ni kanske undrar vad en death anniversary är. Det är en tradition som finns i flera asiatiska länder, där man firar en familjemedlems bortgång. Det är som en födelsedag (men ändå inte) som firas varje år till minne av personens död. Man bjuder in och välkomnar anden och sen offrar man olika slags saker som till exempel mat.

Kan inte förstå att det har gått 8 år sedan min urgulliga mormor dog. Det kändes som igår då hon satt i vardagsrummet i Malaysia och flätade mitt långa hår eller skällde på mamma för att hon skällde på mig och Sandra för något vi gjort (eller inte gjort).

Så idag var det Ah Ma’s dag och jag hjälpte mamma med att förbereda och laga den goda maten som vi sen offrade.

Detta blev slutresultatet.

Min sockersöta mormor.

Nu ska jag i alla fall gå och lägga mig. Sov gott!

Inga kommentarer: